motoextra

motoextra

Warsztat

Czym skutkuje niskie ciśnienie w oponach?

Problem ważny szczególnie zimą

Badania prowadzone przez firmy oponiarskie pokazują, że Polacy nierzadko mają zbyt niskie ciśnienie w kołach swoich aut. Po prostu nie sprawdzamy go dostatecznie często i nie uzupełniamy braków. Oprócz tego, że z czasem część powietrza ucieka z opon, również temperatura ma wpływ na ciśnienie - w samochodach z czujnikami widać to wyraźnie, gdy wraz z rozgrzewaniem się gumy, wskazania są coraz wyższe. Dlatego zimą należy szczególnie uważnie kontrolować ciśnienie w oponach. 

Jeśli podczas wymiany ogumienia na zimowe było stosunkowo ciepło, to po przyjściu mrozów warto skontrolować sytuację. Na każde 10 stopni Celsjusza ciśnienie zmienia się o ok. 0,12 bara. Dlaczego warto o tym pamiętać? Niewłaściwe ciśnienie wpływa na bezpieczeństwo, zużycie paliwa czy długowieczność ogumienia. No kolejnych stronach tłumaczymy, jak to się dzieje. 

Przyczepność

Podczas jazdy po suchym torze czasem stosuje się niższe ciśnienie, aby poprawić przyczepność dzięki zwiększeniu powierzchni styku z nawierzchnią (tym bardziej, że w takich warunkach guma mocno się rozgrzewa). Z drugiej strony fani off-roadu, np. podczas jazdy po głębokim śniegu, spuszczają nieco powietrza z podobnych powodów - pozwala to na uzyskanie większej powierzchni kontaktu z podłożem. Jednak są to przypadki ekstremalne. Podczas codziennej jazdy zbyt niskie ciśnienie spowoduje pogorszenie przyczepności i właściwości jezdnych. 

Przede wszystkim niewystarczająco napompowana opona najlepiej styka się z asfaltem na krawędziach, a zatem podczas deszczu na środku bieżnika może znaleźć się więcej wody niż bieżnik jest w stanie odprowadzić i wtedy powstaje zjawisku akwaplaningu, czyli utraty kontaktu opony z nawierzchnią z powodu znajdującej się między nimi wody. Wynika to z faktu, że ciśnienie wody na środek bieżnika staje się większe od ciśnienia opony na asfalt. 

Co więcej, niedopompowana opona mocniej pracuje podczas jazdy na zakrętach, a zatem zmniejsza stabilność i pogarsza wyczucie samochodu. Dlatego na co dzień warto trzymać się wartości ciśnienia podanych przez producenta samochodu. 

No koniec warto też, żeby nie przesadzić w drugą stronę, gdyż zbyt mocno napompowane ogumienie będzie miało mniejszą powierzchnię styku z asfaltem, a zatem również pogorszy to przyczepność.